Legea nr. 462 din 18 iulie 2001 pentru aprobarea OUG nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservareahabitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice
Legea nr. 13/1993 prin care România a aderat laConvenţia privind conservarea vieţii sălbatice şi a habitatelor naturale din Europa, adoptată la Berna la 19 septembrie 1979
Reţeaua Natura 2000 - vor fi incluse si arii desemnate de Romania caracterizate prin :
- Obiective clar definite
- Criterii ştiinţifice
- Regiuni biogeografice
- Evaluarea siturilor - selecţie la nivelul UE
- Management integrat
Directiva “Pasari” - 79/409/EEC privind conservarea pasarilor salbatice
Directiva “Habitate” - 92/43/EEC referitoare la conservarea habitatelor naturale si a florei si a faunei salbatice
Conventia de la Berna,1979 - Convenţia privind conservarea vietii salbatice si a habitatelor naturale din Europa
Directiva “Păsări”
Se vor proteja 181 specii de păsări vulnerabile (Anexa I) + specii noi (EU 15 + 10) in special păsări migratoare
Arii Speciale de Protectie Avifaunistica (Special Protection Areas - SPA)
Obligaţiile României
- Transpunerea Directivei „Pasari” (79/409/CEE) in legislatia nationala - realizat
- Propunerea unei liste de specii pentru Amendarea Anexei I si inaintarea acesteia catre Comisia Europeana - realizat
- Desemnarea prin legislatia nationala a Ariilor de Protectie Speciala Avifaunistica - pana la data aderarii
- Inaintarea listei de Arii de Protectie Speciala (APSA) catre Comisia Europeana - la data aderarii
- Protectia si managementul tuturor Ariilor de Protectie Speciala, inclusiv evaluarea de impact a programelor si proiectelor cu impact semnificativ - dupa desemnare si aderare
Plan de implementare
- Stabilirea autoritatilor competente responsabile pentru implementarea cerintelor Directivei - realizat
Identificarea si desemnarea Ariilor de Protectie Speciala Avifaunistica, a celor mai reprezentative situri ca numar si marime pentru speciile de pasari salbatice din Anexa I (Art. 4) - pana la data aderarii
- Stabilirea unui sistem general de protejare a tuturor speciilor la care se refera Articolul 1, incluzand protectia pentru tulburare, detinere, ucidere si captura, iar pentru pasarile listate in Anexa I, protectia habitatului lor in concordanta cu cerintele directivei - pana la data aderarii
- Luarea de masuri speciale de conservare pentru speciile listate in Anexa I si pentru speciile migratoare, in special cele dependente de zonele umede de importanta internationala - 2002 - pana la data aderarii
- Asigurarea ca vanarea speciilor din Anexa II este in concordanta cu prevederile Articolelor 7 si 8, care se refera la metodele de ucidere de catre oameni si utilizarea durabila a populatiilor de pasari - realizat
- Asigurarea ca introducerea speciilor non-native de pasari nu afecteaza negativ flora si fauna locala - realizat
- Stabilirea unui sistem de monitoring al starii de conservare - pana la aderare
- Promovarea educarii si informarii publicului, precum si consultarea acestuia in cazul unor proiecte sau planuri, care pot avea un efect semnificativ asupra ariilor speciale de protectie / evaluarea de impact - permanent
- Implementare totala - pana la data aderarii
Agentiile de Protectia Mediului (APM) si Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD), prin compartimentele de specialitate de Protectia naturii si arii naturale protejate in colaborare cu Institutul National de Cercetare si Dezvoltare Delta Dunarii (INCDD), organizatii neguvernamentale locale (Societatea Ornitologica Romana) alte institutii etc. au obligatia sa transmita Agentiilor Regionale de Protectia Mediului (ARPM):
- Datele disponibile - inventarul si analiza distributiei pasarilor pe teritoriul judetului in vederea stabilirii Ariilor de Protectie Speciala Avifaunistica (APSA).
- Stabilirea listei speciilor de pasari care pot fi subiectul conservarii la nivel teritorial
ARPM vor identifica ariile naturale protejate declarate si alte areale care intrunesc criteriile pentru APSA-uri (conform Anexa nr. 1) si le vor transmite la Agentia Nationala de Protectia Mediului.
Permanent se va avea in vedere de APM si ARPM
- Asigurarea unui sistem de protectie a siturilor si pregatirea planurilor de management relevante si a planurilor pentru evitarea poluarii sau deteriorarii ariilor naturale protejate posibil de a fi declarate ca APSA-uri sau a arealelor inconjuratoare.
- Instruirea si constientizare publicului
Agentia Nationala de Protectia Mediului va prezenta determinarea preliminara a APSA-urilor, propuneri pentru limitele lor, intocmirea documentatiei relevante in vedrea desemnarii oficiale de catre MMGA.
Directiva “Habitate”
Specii şi Habitate de Interes Comunitar, se protejeaza aproximativ
- 200 tipuri de habitate (EU 15) + 20 tipuri de habitate noi (EU15+10)
- aproximativ 700 specii (EU15) + 165 specii noi (EU15 + 10)
Situri de Interes Comunitar propuse prin listele nationale printr-un proces de selectie la nivel european devin Arii Speciale de Conservare (vezi Anexa nr.2)
Obligaţiile României
- Transpunerea Directivei Consiliului 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice in legislatia nationala - transpusa integral prin Legea nr. 462/2001;
- Propunerea unei liste de specii si tipuri de habitate care sa amendeze Anexele I, II, IV si V ale Directivei si inaintarea acesteia catre Comisia Europeana - realizat
- Propunerea unei liste de Situri de Importanta Comunitara (SIC), completarea Formularelor Standard pentru aceste situri si inaintarea acesteia catre Comisia Europeana - la data aderarii
- Aplicarea prevederilor Art..6.2, 6.3 si 6.4 ale Directivei (evaluarea de impact a programelor si proiectelor cu impact semnificativ) - incepand cu data aderarii
- Procesul Biogeografic (coordonat de Comisia Europeana si Centrul Topic Focal pentru Conservarea Biodiversitatii) - alcatuirea listei comunitare a Siturilor de Importanta Comunitara (SIC)- dupa aderare
Situaţia actuală in România (Anexa nr.3)
5 regiuni Biogeografice :
- Alpină
- Continentală
- Panonică
- Marea Neagră
- Stepă
47 % ecosisteme naturale şi seminaturale
Tipuri de habitate identificate in Romania
- 198 +20 Tipuri de habitate europene -> 94 +2 tipuri de habitate in Romania
- 65 habitateprioritare -> 23 tipuri de habitate in Romania
(Listate in Anexa II a Legii 462/2001)
Lista provizorie a Siturilor de Importanta Comunitara propuse:
- Toate siturile care beneficiaza de proiecte Life-natura (17 situri)
- Siturile EMERALD (7 situri)
- Situri identificate prin studii finantate de catre Minister (8 situri in RBDD + 5 situri)
Plan de implementare
- Stabilirea autoritatilor competente - realizat
- Inventarierea siturilor - pana la data aderarii
- Desemnarea Ariilor Speciale de Conservare si aplicarea planurilor de management pentru aceste situri (art.4) - dupa aderare si dupa ce lista propusa de Situri de importanta comunitara va fi acceptata de Comisia Europeana
- Stabilirea masurilor necesare pentru conservarea acestor situri, (art. 6) - pana la data aderarii, pentru toate siturile propuse ca Situri de Importanta Comunitara
- Stabilirea sistemului pentru protectia stricta a speciilor din Anexa IV (art.12 si 13) - pana la data aderarii
- Stabilirea sistemului de monitorizare a starii de conservare a habitatelor si speciilor (art.11) - 2003- pana la aderare
- Evaluarea starii speciilor din Anexa V si interzicerea utilizarii metodelor si mijloacelor de captura si ucidere a unor specii de animale, listate in Anexa V (art. 14 si 15) - pana la adrare
- Stabilirea sistemului de monitorizare a capturarilor/uciderilor accidentale a speciilor din Anexa IV (art.12) - la data aderarii
- Evaluarea impactului asupra siturilor Natura 2000/Stabilirea mecanismului de consultare a publicului cu privire la proiectele ce pot afecta ariile speciale de conservare sau reintroducerea unor specii (art. 6 si 22) - in curs de realizare
- Stabilirea mecanismului de promovare a educarii si informarii publicului (art.22) -2003 - pana la aderare
- Implementare totala - la data aderarii
Agentiile de Protectia Mediului (APM) si Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD), prin compartimentele de specialitate de Protectia naturii si arii naturale protejate, in colaborare cu MMGA si Institutul National de Cercetare si Dezvoltare Delta Dunarii (INCDD), organizatii neguvernamentale locale alte institutii etc. au obligatia sa transmita Agentiilor Regionale de Protectia Mediului (ARPM):
- Inventarierea tipurilor de habitate la nivel teritorial conform anexei II a legii 462/2001
- Identificarea ariilor protejate existente si a altor zone care indeplinesc criteriile pentru reteaua Natura 2000 (Anexa nr.4)
- Propunerea siturilor eligibile (Situri de Importanta Comunitara) pentru includerea in reteaua Natura 2000 si completarea documentatiei specifice.
- Inventarierea speciilor de flora si fauna a caror conservare necesita desemnarea ariilor speciale de consrvare conform anexei II a legii 462/2001 (altele decat pasarile) si propunerea siturilor eligibile pentru reteaua Natura 2000 (Anexele nr.5 si 6).
- Stabilirea Planurilor de Management pentru Ariile Speciale de Conservare (SAC)
- Control si punere in aplicare - impartirea responsabilitatilor autoritatilor implicate in protectia naturii referitoare la managementul siturilor.
- Stabilirea masurilor necesare pentru conservarea acestor situri (ASC)
- Stabilirea sistemului de monitorizare a starii de conservare a habitatelor si speciilor (Art. 11)
- Alimentarea regulata cu date (colectare, stocare, evaluare) - supravegherea starii de conservare a populatiilor si habitatelor din reteaua Natura 2000.
Directiva privind detinerea animalelor salbatice in gradini zoologice
Scopul Directivei 99/22/CE referitoare la detinerea animalelor salbatice in gradini zoologice este de a furniza o protectie activa faunei salbatice si de a conserva biodiversitatea prin stabilirea procedurilor de autorizare si inspectare a gradinilor zoologice, subliniind astfel rolul gradinilor zoologice in conservarea biodiversitatii. Obiectivele Directivei sunt strans legate de prevederile Articolului 9 al Conventiei privind Diversitatea Biologica, acoperind masurile privind conservarea ex-situ a biodiversitatii.
Legea 191/ 2002 privind gradinile zoologice si acvariile publice transpune integral prevederile Directivei si creaza cadrul legal si institutional in acest sens.
In baza acestei Legi, a fost elaborat si adoptat Ordinul ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 742/2004pentru aprobarea instrucţiunilor privind autorizarea, inventarierea şi înregistrarea grădinilor zoologice şi acvariilor publice.
Astfel, conform acestor prevederi, APM-urile au urmatoarele responsabilitati:
- inventarierea şi înregistrarea tuturor grădinilor zoologice şi a acvariilor deschise publicului de pe raza administrativ teritorială a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti, care vor fi supuse procedurii de autorizare, la solicitarea administraţiilor acestora;
- autorizarea grădinilor zoologice;
- inspectarea grădinilor zoologice pentru constatarea modului în care se conformează condiţiilor de functionare prevăzute în autorizaţie.
Procesul desemnării Ariilor Speciale de Conservare (SAC)
Legea nr. 462/2001
Regiunile Biogeografice ale Romaniei
Reţeaua română de arii naturale protejate (viitoare situri Natura 2000)
Distribuţia speciilor de fauna şi floră sălbatică din România- baza de date 2003-2004
Ariile speciale pentru protectia pasarilor
Scopul acestei directive este reglementarea introducerii deliberate în mediu şi plasarea pe piaţă a organismelor modificate genetic şi a produselor rezultate din acestea, astfel încât aceste activităţi să se desfăşoare în deplină siguranţă pentru sănătatea umană şi pentru mediu. Transpunerea prevederilor comunitare a fost realizată prin adoptarea Legii 214/2002 pentru aprobarea Ordonanţa Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de obţinere, testare, utilizare şi comercializare a organismelor modificate genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum şi a produselor rezultate din acestea
Obligaţiile privind implementarea sunt următoarele:
- desemnarea autorităţii/autorităţilor competente responsabile cu evaluarea notificărilor, autorizarea activităţilor de introducere deliberată în mediu şi plasare pe piaţă a organismelor modificate genetic şi a produselor rezultate din acestea, organizarea sistemului de inspecţie şi control;
- specializarea şi perfecţionarea continuă a personalului responsabil cu autorizarea, inspecţia şi controlul acestor activităţi;
- stabilirea unor proceduri standardizate de evaluare a riscurilor acestor activităţi asupra mediului şi sănătăţii umane;
- stabilirea şi aplicarea planurilor de monitoring adecvate;
- obligativitatea etichetării şi ambalării corespunzătoare a acestor tipuri de organisme sau produse rezultate din acestea;
- crearea/dezvoltarea unor laboratoare de analiză pentru identificarea acestor tipuri de organisme, precum şi prezenţa acestora în diverse produse produse şi în ce procent
- obligativitatea participării publicului în luarea deciziilor privind introducerea deliberată în mediu şi pe piaţă a organismelor modificate genetic şi a produselor rezultate din acestea
Agenţiile de Protecţia Mediului şi Garda de Mediu au obligaţia să realizeze controlul conformităţii autorizaţiei emisă de Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor.
Scopul directivei îl constituie reglementarea utilizării animalelor în scop experimental sau în alte scopuri ştiinţifice, astfel încât să se evite afectarea stabilirii şi funcţionării pieţei commune, în special prin dereglări ale concurenţei sau bariere privind comerţul.
În acest sens se limitează numărul de animale folosite în scopuri ştiinţifice. În cazul în care acest lucru nu se poate evita se încearcă diminuarea pe cât posibil a suferinţei, durerii şi stresului la care va fi supus animalul respectiv.
Experimentul nu va fi efectuat dacă rezultatul vizat poate fi obţinut în alt mod şi nu vor fi folosite în scop experimental animale din speciile ameninţate cu dispariţia (incluse în anexa I a conventiei CITES), numai în cazul în care prin experiment se urmăreşte conservarea speciei respective sau animalul respectiv este singul potrivit scopului urmărit. Biobazele care folosesc animale pentru experimente trebuie să fie autorizate/atestate de autoritatea naţională competentă.
Transpunerea Directivei in legislatia nationala s-a realizat prin Legea 471/2002 privind aprobarea Ordonantei Guvernului 37/2002 pentru protectia animalelor folosite in scopuri stiintifice sau in alte scopuri experimentale. Agentia Nationala Sanitar-Veterinara si Departamentul de Mediu reprezinta autoritatea nationala competenta.
Agentia Nationala Sanitar Veterinara are urmatoarele atributii:
- Inregistreaza si autorizeaza toate unitatile crescatoare si utilizatoare de animale folosite in scopuri stiintifice sau in alte scopuri experimentale;
- Elaboreaza instructiuni de aplicare a legii privind normele de autorizare si de inregistrare a unitatilor crescatoare si a unitatilor utilizatoare;
- Stabileste normele de avizare si de autorizare a proiectelor de experimente;
- Stabileste normele pentru controlul aplicarii legii si instructiuni specifice si realizeaza inspectiile privind protectia animalelor de experienta;
Departamentul de mediu din cadrul Ministerul mediului şi Gospodăririi Apelor este autoritatea administrativa care elibereaza autorizatii de functionare stabilimentelor pentru cresterea, furnizarea si utilizarea anilamelor folosite in scopuri experimetale sau alte scopuri stiintifice.