Directiva privind epurarea apelor uzate orasenesti
23.11.2023
Obiectivul Directivei
- protectia mediului impotriva efectelor negative ale evacuarilor de ape uzate orasenesti si de ape uzate din anumite sectoare industriale (in special industria alimentara).
Transpunere
Directiva Consiliului 91/271/CEE privind epurarea apelor uzate urbane a fost transpusa in legislatia romaneasca prin HG 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind conditiile de descarcare in mediul acvatic a apelor uzate (MO 187/20.03.20002. Aceasta va fi modificata si completata, prin includerea prevederilor referitoare la decizia de declarare a intregului teritoriu al Romaniei drept zona sensibila si a termenelor de conformare rezultate din negocieri. Revizuirea HG nr. 188/2002 si a legislatiei relevante se va realiza pana in Martie 2005.
Cerinte
- Prevede colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate din aglomerari precum si a celor biodegradabile provenite de la anumite sectoare industriale(industria agroalimentara); - Prevede termenele limita pentru implementarea Directivei in functie de marimea aglomerarilor umane si de caracteristicile receptorilor naturali ;termenele limita pentru implementarea Directivei variaza in functie de marimea aglomerarilor umane si de caracteristicile receptorilor naturali. - Prevede asigurarea cu sisteme de colectare a apelor uzate orasenesti pentru toate aglomerarile cu peste 2000 locuitori echivalenti (l.e.) ; - Prevede asigurarea ca pentru toate aglomerarile cu peste 2000 locuitori echivalenti (l.e.) sa se fie echipate cu statii de epurare, la un nivel de epurare specific : - tratare secundara pentru aglomerari mai mici de 10.000 l.e. - tratare tertiara pentru aglomerari cu peste 10.000 l.e.
Tinand cont de aspectele privind protectia mediului,de asezarea sa geografica in bazinul Dunarii si Marii Negre, Romania va declara intregul sau teritoriu drept arie sensibila, acest aspect presupunand obligatia ca toate aglomerarile umane cu mai mult de 10.000 locuitori echivalenti sa fie prevazute cu statii de epurare cu grad avansat de epurare, respectiv treapta tertiara. Aceasta decizie importanta impune luarea in considerare a unei perioade de tranzitie de 12 ani, de la data aderarii.
Motivatia solicitarii acestor perioadelor de tranzitie este determinata de urmatoarele aspecte:
- Situatia existenta a infrastructurii din domeniul colectarii si epurarii apelor uzate orasenesti, in special in mediul rural, necesita un mare volum de lucrari edilitare; - Costurile de implementare sunt foarte mari; - Capacitatea Romaniei de a asigura finantarea acestor lucrari este limitata, ceea ce va face imposibila realizarea acestor lucrari intr-un termen scurt;este necesara o esalonare in timp a investitiilor care va corespunde cu perioadele de tranzitie obtinute la negocierile cu Comisia Uniunii europene; - Comunitatile mici nu au in prezent o capacitate de proiectare, finantare si executare a unor proiecte mari de investitii. Costurile estimate pentru implementare - 9,5 miliarde Euro pentru investitii, - 5,7 miliarde Euro pentru statiile de epurare - 3,8 miliarde Euro pentru sistemele de canalizare - 3,4 miliarde Euro pentru cheltuielile de exploatare( pe perioada de tranzitie)
In scopul identificarii surselor de finantare, in prezent sunt luate in considerare mecanisme financiare mult mai flexibile si mai eficiente: folosirea fondurilor multilaterale si nerambursabile, credite de finantare a serviciilor publice si investitii pentru infrastructura locala, garantate de bugetul de stat sau de catre autoritatile locale, stimularea participarii capitalului privat si a parteneriatelor publice-private. In aceste optiuni de finantare a proiectelor de investitii in infrastructura urbana, Romania ia in considerare fondurile nerambursabile de la Uniunea Europeana sau de la alte organizatii si institutii internationale (BERD, BEI, BIRD).
Perioadele de tranzitie obtinute:
1. Pentru colectarea apelor uzate : - Pana la 31 decembrie 2015, pentru 263 de aglomerari cu mai mult de 10000 l.e. (locuitori echivalenti), reprezentand 61,9% din incarcarea biodegradabila totala; - Pana la 31 decembrie 2018, pentru 2346 de aglomerari cu mai putin de 10000 l.e. (locuitori echivalenti), reprezentand 38,1 % din incarcarea biodegradabila totala. Sistemele de colectare necesare vor fi asigurate esalonat, astfel: - Pentru 60,8% din totalul populatiei echivalente de 26 767 398 l.e., pana la sfarsitul anului 2010; - Pentru 69,1% pana la sfarsitul anului 2013; - Pentru 80,2% pana la sfarsitul anului 2015; - Pentru 100% pana la sfarsitul anului 2018.
2. Pentru epurarea apelor uzate: - Pana la 31 decembrie 2015, pentru 263 de aglomerari cu mai mult de 10000 l.e. (locuitori echivalenti), reprezentand 61,9% din incarcarea biodegradabila totala; - Pana la 31 decembrie 2018, pentru 2346 de aglomerari cu mai putin de 10000 l.e. (locuitori echivalenti), reprezentand 38,1 % din incarcarea biodegradabila totala.
Statiile de epurare a apelor uzate urbane necesare vor fi realizate esalonat, astfel ca sa asigure:
- epurare pentru 50,5% totalul populatiei echivalente pana la sfarsitul anului 2010; - epurare pentru 60,6% pana la sfarsitul anului 2013; - epurare pentru 76,7% pana la sfarsitul anului 2015; - epurare pentru 100% pana la sfarsitul anului 2018. Anexa 3 .